تاریخچه کت و شلوار

تاریخچه کت و شلوار

مقدمه

کت و شلوار امروزه یک پوشاک جهانی می باشد .

در اکثر همايش‌هاي سياسي، علمي ، ورزشي و فرهنگي، پوشاك رسمي آقایان به شمار می آید . به جزء این موارد هم این پوشاک خواهان بسیار زیادی در سرتاسر جهان دارد .

اما جالب است بدانید ، که تاریخچه کت و شلوار نشان میدهد، این یک پوشاک کهن ایرانی است .

ایران زادگاه کت و شلوار

روت ترنويل كاكس، از پژوهشگران  برجسته تاريخ پوشاك جهان میباشد . وی در يكي از كتاب‌هاي خود عنوان «تاريخ لباس» که به فارسي نیز ترجمه شده است ،  دست آوردهای ايرانی ها در پوشاك را بیان می کند .از جمله اين‌ كه ايرانيان باستان ، زير بالاپوش بلند خود، پيراهن میپوشیدند . به همراه شلوار  و جوراب ، و به مرور زمان همین بالاپوش‌هاي بلند ايراني جاي خود را به كتي داد . كه روي شلوار پوشيده میشود .

بدون شک ايران ها مبتکر كت و شلوار های  امروز آقایان هستند.

نوشته‌هاي تاريخ‌نگاران يوناني مانند هردوت نيز بازتاب‌دهنده اين ابتکار ايراني ا‌ست. و همچنین شواهد بسيار زیادی  نشان مي‌دهند . شلوار از عناصر اصلي پوشاك ايرانيان بوده است و در فرهنگ‌ها و تمدن‌هاي مختلف مثل آشوريان ، بابليان و يونانيان وجود نداشته است.در نقش های  طاق بستان و همچنین بشقاب‌هاي نقره‌اي مربوط به دوره ساساني یک کت کوتاه دیده میشود . كه بیانگر آن است  پادشاهان، گاهي اوقات از يك كت كوتاه با آستين بلند استفاده مي‌كرده‌اند. شلوار هم در طول تاریخ ایران همواره در فرهنگ  ايران وجود داشته ، زمانی که یونانی ها پوشیدن شلوار توسط ایرانین را حتی به سخره میگرفتند ، حتي زنان ایرانی هم از آن اسفاده میکردند  .

تاریخچه پوشاک مدرن غربی

ساخت کت و شلوار های امروزی به صورت مدرن ، از اواخر قرن نوزدهم در انگلستان و سپس سایر کشورهای غربی ظاهر شده است . البته در اروپا کت و لوار ریشه قدیمی تر نیز دارد . و آن هم مربوط به قرن 17 در دوران شاه چارلز انگلستان بر میگردد . به عنوان مثال پادشاه لوئیس در سال 1666 در ورسای دستور داد  که کارکنان دادگاه انگلستان یک کت بلند ، یک جلیقه ، یک کراوات و کلاه بپوشند .

نوشته شده توسط : سایت پوشاک آقایان کرال

سبد خرید

ورود

حساب کاربری ندارید؟

فروشگاه